Przeskocz do treści

Zachowanie Utrudniające Kontakt ze Sobą, z Innymi, ze Światem – Defleksja

W dzisiejszym artykule opowiem o kolejnym stylu kontaktu, który, gdy używany nieświadomie, może blokować kontakt ze sobą i ze światem zewnętrznym. Jest nim defleksja.


Defleksja – co to jest i jak ją rozpoznać?

 

Defleksja – styl kontaktu, który polega na pominięciu istotnych spraw, skupieniu się nie na sednie problemu a na rzeczach drugorzędnych. Jest to spowodowane chęcią obrony przed nieprzyjemnymi doznaniami, które mogłyby się pojawić, gdybyśmy zdecydowali się na konfrontację.

 

Jak możesz ją rozpoznać? Czy unikasz myślenia o pewnych rzeczach? A może odpychasz pewne uczucia jak tylko się pojawią? Albo odpowiadasz na pytanie nie wprost np.: na pytanie „Pójdziesz ze mną do kina?” odpowiadasz „Nie mam czasu” (podczas gdy tak naprawdę powód jest inny)? A może  zmieniasz temat, który jest niewygodny?

 

To mogą być oznaki deflekcji. 

Czy defleksja szkodzi?


Defleksja może być przyczyną różnych problemów. Poniżej podam parę przykładów.


Unikanie spraw może spowodować, że urosną one do rangi dużego problemu. Wtedy już trudniej będzie to ignorować. Najprawdopodobniej i tak trzeba będzie to rozwiązać. W bardziej stresujących warunkach i poświęcając na to więcej czasu niż wtedy gdybyśmy zajęli się tym problemem, jak był jeszcze mały.


Defleksyjne zachowanie w relacjach, czyli nie mówienie innym o prawdziwych powodach swoich decyzji, czy o swoich uczuciach, albo zmienianie tematu na inny bez wyjaśnienia, może oddalać i powodować niezrozumienie. Dodatkowo druga osoba może podświadomie odczuwać, że „coś jest nie tak”, ale nie będzie mogła zrozumieć co to, przez co do relacji wkradnie się niepewność.


I ostatni przykład. Nie konfrontując się ze swoimi uczuciami trudniej nam może być odkryć jakąś informację, którą chcą nam one przekazać.


Kiedy defleksja może się przydać?


Defleksję można zastosować świadomie w sytuacjach stresowych, gdzie odczuwanie strachu może zablokować nasze działania. Np. boisz się pójścia do dentysty więc zaczynasz myśleć o czymś przyjemnym co zrobisz po, albo masz dużą tremę przed wystąpieniem, więc zaczynasz słuchać uspokajającej muzyki, itp.


Jak można przeciwdziałać defleksji?


Gdzie defleksja tam i strach. Mniejszy lub większy. Tak więc polecam tu aby kroki, które podejmujesz były małe. Tak małe aby poziom strachu był najniższy z możliwych lub nawet żeby w ogóle go nie było. Zrób mały krok do przodu, tyle ile możesz. I jeśli pojawi się duży strach, zastosuj na powrót defleksję. A potem zrób kolejny kroczek. I kolejny. Nie musisz się rzucać na głęboką wodę. Robiąc te kroki, w końcu okaże się, że przestaniesz tego unikać i będziesz wchodzić w doświadczenie bez problemu.


Natomiast przed podjęciem kroków ważne jest aby odkryć gdzie i kiedy zachowujesz się defleksyjnie.  Oto jak możesz to zrobić.


     1.    Spisz sprawy, uczucia, tematy, które od siebie odsuwasz. Wybierz jedną.

     2.    Zastanów się co tracisz postępując w ten sposób.

     3.    Nazwij to z czym obawiasz się skonfrontować.

    4.    Nie krytykuj siebie za to że się boisz. Nie śmiej się. Nie mów „nie powinienem się bać”. Nie oceniaj siebie. Podejdź do siebie ze zrozumieniem. Zastanów się jak możesz ten lęk obniżyć.

     5.    Zdecyduj się, jaki mały krok chcesz podjąć.

     6.    Wykonaj go.


Podsumowując, nieświadome stosowanie defleksji nie jest korzystne. Dlatego warto ją rozpoznać, zrozumieć jaka obawa się za nią kryje i się tym zająć. W swoim tempie.


Bibliografia

Sills Ch., Fish, S., Lapworth, P. „Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt”, Warszawa 1999, Wydawnictwo Instytut Psychologii Zdrowia

Kwasiborski W. „Gestalt i Psychoanaliza: dwie strony tej samej monety. Notatki z warsztatu przeprowadzonego przez Paolo Quattriniego w Krakowie w dniach 27-29.12.1993 spisane przez Włodzimierza Kwasiborskiego”



Jeśli chcesz pracować ze mną, zapraszam na konsultacje.

Zachęcam Cię też do przeczytania innych artykułów na moim blogu.

Ilona Gajak – Psychoterapeutka Gestalt