Przeskocz do treści

Psychoterapia – Ile Czasu Zajmuje Zmiana?

Przed przyjściem na psychoterapię możemy się zastanawiać nad tym ile czasu jest potrzebne, aby się zmienić?

 

Od czego zależy zmiana

 

Być może odpowiedź Ci się nie spodoba, natomiast trudno to ocenić. To kwestia indywidualna. Zależy od wielu czynników, między innymi od tego gdzie jesteś teraz i co chcesz osiągnąć, od warunków, w których obecnie jesteś, od Twojego charakteru, osobowości, od siły pragnienia zmiany i siły strachu, od poziomu wypartych emocji, od potęgi Twoich przekonań, od mocy Twoich nawykowych działań.

 

Okres trwania terapii

 

Jak wynika z powyższego, mimo szczerych chęci, nie jestem w stanie podać Ci konkretnych okresów, mogę natomiast zakreślić przedział czasu.  Najkrótszy z nich to kilka miesięcy, najdłuższy – kilka lat. W tym ostatnim chodzi oczywiście nie o jedną sprawę, a o kompleksową zmianę, w której poruszane są różne aspekty życia.

Oczywiście czasami może się zdarzyć, że zmiana nastąpi od razu,  natomiast z doświadczenia, mogę powiedzieć, że dzieje się tak, gdy już od jakiegoś czasu nad tym pracowaliśmy. Tak więc jeśli dopiero zaczynasz, nastaw się, że może to potrwać.

Co może pomóc w przejściu przez zmianę

 

Rozumiem pragnienie szybkich efektów, natomiast są rzeczy, których się nie przeskoczy i trzeba je przejść. Co może pomóc?

 

1.    Nie porównuj się z innymi. Każdy z nas jest inny, do tego dochodzą czynniki o których wspomniałam na początku więc trudno tu porównywać. Jeśli już chcesz to robić to nie w celu samokrytyki a inspiracji. Powiedz sobie, „Wow, on/ona już tam są, jak to zrobili, zapytam jego/ją, może znajdę jakieś wskazówki”.

 

2.    Uświadom sobie, że nie da się zmienić w ciągu kilku tygodni tego co powtarzamy być może przez całe życie. Można zacząć to zmieniać, natomiast efekty mogą przyjść później.

 

3.    Pamiętaj że zmiana to proces i przechodzi w kilku etapach. Być może jesteś już w którymś z nich i nawet tego nie wiesz.

 

a.    Uświadomienie, po fakcie, że znowu to zrobiłem/-am.

b.    Zauważenie, w trakcie, że znowu to robię.

c.    Zauważenie chwilę przed, że znowu to chcę zrobić i zrobienie tego po staremu.

d.    Zauważenie chwilę przed, że znowu to chcę zrobić i decyzja, aby zrobić inaczej.

Pamiętaj, że każdy z powyższych punktów, może się powtarzać. Czasem musimy zrobić kilka lub więcej razy to samo, aby doświadczyć, jak bardzo to nam nie służy. Wtedy nasze pragnienie zmiany stanie się większe niż nasz strach i nasze mechanizmy obronne. To czas na przejście do kolejnego etapu.

 

4.    Gdy czujesz się zniechęcony/-a i chcesz zrezygnować, zadaj sobie pytanie: „Jakie korzyści i straty, krótko- i długoterminowe odniosę z tego, że porzucę zmianę? Co mogę zyskać i stracić w krótkim i długim okresie jeśli będę iść dalej?”. „Co wybieram?”

Pamiętaj! Jeśli stwierdzisz, że straty przewyższają korzyści, zawsze możesz zrezygnować. Może to jeszcze nie ten moment. Decyzja należy do Ciebie.

 

Współodpowiedzialność i Współpraca

 

 

Do zmiany potrzeba dwojga: terapeuty i Ciebie. Zadaniem terapeuty jest wsparcie ciebie, pomoc w zdefiniowaniu problemu i celu, w odkryciu swoich blokad i przepracowaniu ich, w zrozumieniu siebie, swoich emocji, myśli, potrzeb, wypróbowanie nowych rozwiązań w gabinecie (jeśli jest to możliwe). Do ciebie zaś należy wnoszenie tematu, zaangażowanie, decyzja co zrobisz z tym, co się o sobie dowiesz. Bez Twojego działania zmiana się nie zadzieje.                    

 

                                  E-book ” Wyrusz do Twojego Miejsca na Ziemi”

                           Chcesz pracować ze mną? Zapraszam na konsultacje. 

               Zachęcam Cię też do przeczytania innych artykułów na moim blogu.

 

 

 

 

Ilona Gajak – Psychoterapeutka Gestalt