Przeskocz do treści

Naturalny Przepływ Emocji, Czyli Jak Odkryć Swoją Potrzebę

Artykuł pokazuje jak wygląda naturalny przepływ emocji, dzięki któremu można odkryć swoje potrzeby.

 Czy wiesz, że każda emocja, nawet ta nieprzyjemna może przynieść Ci coś, co możesz wykorzystać na Twoją korzyść?

 W tym artykule napiszę jak to zrobić. Poniżej pokażę jak odkryć informacje, które niesie ze sobą dana emocja. Informacje, dzięki którym możemy zrozumieć swoje potrzeby. Tak więc, do dzieła, a tak naprawdę, do odczuwania (przynajmniej na początku).

Kroki w naturalnym przepływie emocji

  Zanim przejdę do kroków, jedna uwaga. Jeśli czujesz opór na myśl o wykonaniu ćwiczenia, polecam Ci na początku przeczytać artykuł „Jak Odblokować Naturalny Przepływ Emocji”, w którym piszę o przyczynach, które mogą sprawiać, że obawiamy się odczuwać lub wyrażać emocje oraz o tym jak sobie z tym radzić. Dodatkowo piszę tam, kiedy warto skorzystać ze pomocy terapeuty. 

   A teraz czas na kroki, dzięki którym poznasz co się kryje pod daną emocją. 

Nazwij emocję – „Czuję …….. (strach, zaskoczenie, radość, itp.)”.

Zaakceptuj to, że ją czujesz.

Zaobserwuj, gdzie w ciele odczuwasz tą emocję. Skup się na wrażeniach z ciała.

Jeśli emocja jest silna, pooddychaj i skup się na odczuwaniu. Możesz też zrobić inne rzeczy, które Cię uspokajają (np.: wypłacz
się, posłuchaj muzyki, potańcz, itp.). Intensywność emocji może zagłuszyć nasz wewnętrzny głos intuicji, kreatywność oraz logiczne myślenie. Mamy wtedy zazwyczaj ochotę na robienie czegoś, czego byśmy nie zrobili, kiedy jesteśmy spokojni. Dlatego tak ważne jest, aby wstrzymać się od działania (nie mówię tu o przypadku, gdy np.: jedzie w Twoim kierunku rozpędzony samochód).

Zapytaj się „Emocjo co masz mi do powiedzenia?” i wysłuchaj odpowiedzi. Ważne jest, abyś dał sobie teraz czas na powiedzenie lub napisanie wszystkiego co Ci leży na sercu. Bez cenzury. To jest na moment tylko dla Ciebie. Czas na komunikację innym lub działanie przyjdzie później. Teraz chodzi o to, żeby zrozumieć siebie.

Nazwij potrzebę, która się za tym kryje.

Zastanów się, jak możesz tą potrzebę zrealizować. Wygeneruj pomysły. Czy to jest coś, co Ty sam możesz zrobić? Czy może Twoja potrzeba dotyczy kogoś innego? 

Zdecyduj, co chcesz zrobić.

Zrób to. Wyraź to w asertywny sposób.  

Pamiętaj! Jeśli do tej pory emocje wyrażałeś inaczej, możesz potrzebować trochę czasu, aż nowy sposób wejdzie Ci w nawyk.

Korzyści z wsłuchiwania się w swoje emocje 

 Być może powyższa droga wydaje Ci się długa. Natomiast może przynieść wiele korzyści:

– rozumiesz siebie bardziej i masz kontakt ze swoimi potrzebami;

– możesz świadomie zdecydować czy iść za swoimi potrzebami;

– kształtujesz swoje życie, które jest bardziej zgodne z Tobą;

– Twoje relacje stają się bliższe – jeśli opowiesz o swoich uczuciach i potrzebach, druga osoba może Cię bardziej zrozumieć;

– masz większe szanse na to, że osoba do której się zwracasz spełni Twoje potrzeby lub na to, że znajdziecie trzecie rozwiązanie.

 Czy to Cię zachęca do spróbowania? 

 Jeśli potrzebujesz mojego wsparcia, zapraszam Cię na konsultacje.

 Zachęcam Cię też do przeczytania innych artykułów na moim blogu.

Ilona Gajak – Psychoterapeutka Gestalt