Przeskocz do treści

Jak Duży Wpływ Mamy na Nasze Życie?

Mam wpływ na moje życie. Nie mogę kontrolować wszystkiego co mnie spotyka, natomiast zawsze mogę wybrać jak się zachowam. A jeśli nie będę mógł/-a nic zrobić, to pozostaje mi jeszcze wybór postawy jaką przyjmę wobec tego co mnie spotyka.

 

Zgadzasz się z tym? Na co uważasz że masz wpływ a na co nie?

 

Nasz wpływ na życie

 

Można powiedzieć, że istnieją różne stopnie wpływu. Jakie?

 

1.    Brak wpływu.

Dotyczy on rzeczy poza naszą kontrolą jak pogoda, prawo, katastrofy naturalne, nasza przeszłość, itp.

 

Choć tu chciałabym dodać, że na niektóre z powyższych możemy mieć minimalny wpływ.
Weźmy dla przykładu pogodę. Nie wpłyniemy oczywiście na to czy dziś będzie padał deszcz, czy świeciło słońce, natomiast z pewnością na ocieplenie klimatu już tak. Być może pomyślisz: „Ale to ma tak małe znaczenie czy np. będę segregował śmieci?”. Otóż nie, jeśli weźmiesz pod uwagę sumę zachowań innych ludzi. Wtedy oddziaływanie jest ogromne.

 

2.    Wpływ pośredni

Jest to wpływ jaki wywieramy na innych ludzi. Polega on na tym, że to jak się zachowujemy oddziałuje w jakiś sposób na innych, ale nigdy nie możemy być pewni
jak oni na to zareagują. To już zależy od nich.

 

3.    Całkowity wpływ

Taki wpływ mamy zawsze na siebie – na to jak się zachowamy albo jaką postawę przyjmiemy wobec sytuacji. To jest nam zawsze dane.

 

Co się dzieje gdy skupiamy się na tym na co nie mamy wpływu?

 

Czujemy się sfrustrowani, bezsilni. Mamy wrażenie że jesteśmy nieskuteczni. Nic nie robimy, bo i tak „nie ma to znaczenia”. Albo przeciwnie, walczymy, chcemy kontrolować. Bez skutku. Wtedy może pojawić się przekonanie, „jestem beznadziejny/-a skoro tyle robię, a ta sytuacja/osoba się nie zmienia”. Pojawia się przygnębienie, czasem i depresja.

 

Co zrobić aby przekierować naszą uwagę na to na co
mamy wpływ?

 

Poniżej zamieszczę parę wskazówek:

 

1.    Gdy jesteś sfrustrowany/-a zapisz sobie na co masz wpływ a na co nie masz wpływu. Zaakceptuj to, czego nie możesz zmienić. Odpuść to.

 

2.   Gdy zaczynasz obwiniać sytuację, innych ludzi lub masz problem do rozwiązania,
zastanów się jaki jest twój wpływ i zacznij działać w swojej strefie wpływu. Być może jest to tylko 1% natomiast skupienie się na tym da Ci moc.

 

3.   Gdy zauważysz, że bardzo chcesz zmienić drugą osobę przypomnij sobie, że musi ona sama chcieć się zmienić. W przeciwnym razie, cokolwiek będziesz robić, nic to nie zmieni. Zamiast tego zmień się ty i wtedy być może ta osoba zmieni się pod wpływem zmiany ciebie. To jej decyzja.

 

4.    Zastanów się nad tym co chcesz od życia. Zapisz co w tej sytuacji możesz zrobić, zaplanuj kroki odpowiednie do siebie i w drogę.:). Z pomocą może Ci przyjść tu e-book „Wyrusz do Twojego miejsca na Ziemi. Odnajdź to co naprawdę pragniesz, stwórz plan i pójdź za tym”. 


Na koniec zostawię Cię ze słowami pewnej modlitwy „Boże daj mi odwagę, abym zmieniał/-a to co zmienić mogę, pogodził/-a się z tym, na co nie mam wpływu i żebym mógł/-a odróżnić jedno od drugiego”.

                           Chcesz pracować ze mną? Zapraszam na konsultacje.

 

Zachęcam Cię też do przeczytania innych artykułów na moim blogu.

 

Ilona Gajak – Psychoterapeutka Gestalt